شیلنگ های هیدرولیک

انواع شیلنگ هیدرولیک

شیلنگ هیدرولیک از لایه های لاستیک یا مواد ترموپلاستیک که با لایه هایی از نوار سیم فولادی یا الیاف بافته شده و با تک لایه محافظ بیرونی از جنس لاستیک یا پلاستیک ساخته می شود .

 

 شیلنگ های چند مارپیچ ( یا چند لایه ):

برای مصارف فشار بالا از شیلنگ های چند مارپیچ ( یا چند لایه ) استفاده می شود . ساختمان آنها نیز مشابه است ولی چندین لایه مارپیچ از نوار سیم بافته شده ومقاوم که با لایه های پلاستیکی از یکدیگر جدا شده اند، در آن به کار رفته است .

شیلنگ های مدرن:

شیلنگ های مدرن، قطر داخلی کوچک تری دارد و از مواد ترموپلاستیک برای لایه های بیرونی (پوشش از داخل ) والیاف بافته شده برای تقویت لوله استفاده می شود . این نوع لوله ها بیشتر در صنایع خودرو به کار می رود .

فشار کاری: فشار کاری شیلنگ (در هر نوع ) به قطر داخلی آن بستگی دارد .
حداقل فشار ترکیدگی:  ضرایب اطمینان شیلنگ ها بالاست و حداقل فشار طراحی برای ترکیدگی معمولا پنج برابر فشار کاری در نظر گرفته می شود .

اتصال شیلنگ ها

اتصال پرسی ( ثابت ):

در اتصال پرسی با استفاده از پرس مخصوص هیدرولیکی یا مکانیکی ( مکانیزم پیچ ) شیلنگ به سر توپی اتصال ، پرس می شود . در اتصال جداشونده از ابزار بسیار ساده ای استفاده می شود . البته واژه ی جداشونده نام درستی برای این نوع اتصال نیست زیرا به ندرت اتفاق می افتد که بیش از یک بار استفاده شود .در اتصال پرسی ، دیواره ی شیلنگ ، بین حلقه های داخلی وخارجی سر اتصال قرار می گیرد و پس از پرس شدن ، با فشار محکم می شود .

 اتصال جداشونده:

از اتصال جداشونده برای ایجاد شعاع دقیق برای توپی اتصال ( R1 و R2 ) استفاده می شود . در این روش پس از آماده سازی سر شیلنگ، حلقه بیرونی توپی روی شیلنگ پیچ می شود ( پیچ آن چپگرد است ) . بنابراین دیواره ی شیلنگ بین حلقه های داخلی و خارجی ساندویچ می شود . برای راحت جا زدن حلقه ها ، آنها را با روغن هیدرولیک مدار روغنکاری می کنند .

سر بعضی از انواع شیلنگ ها را قبل از جا زدن حلقه بیرونی باید چاک داد یا مقداری لخت کرد وتراشید . در شیلنگ های غیر قابل تراشیدن یا بریدن، حلقه یبرونی مستقیما روی شیلنگ جا زده می شود . برای جا زدن اتصال جدا شونده بر روی لوله های ترمو پلاستیک ابزارهای پیش ساخته مخصوص مورد نیاز است . از این ابزارها در شیلنگ های لاستیکی مرسوم نیز میتوان استفاده کرد .

انواع شیلنگ واتصال بسیار زیاد است . برای هر کلاس شیلنگ، بیش از 30 نوع اتصال در اندازه های مختلف به ازای هر کدام از دو نوع پرسی و جدا شونده تولید می شود .در شیلنگ های چند لایه باید از اتصال پرسی استفاده شود .درتمام انواع اتصالات توصیه می شود حداقل یکی از شیلنگ ها در محل اتصال قابلیت چرخش داشته باشد .

روش نصب شیلنگ های هیدرولیک

در نصب شیلنگ هیدرولیک باید به نکات زیر توجه کرد:

1- ازایجاد خم ها و پیچش های تند و تیز در شیلنگ خودداری کنید . همه ی اتصالات باید در یک صفحه قرار گیرد .

2- از تماس وسایش شیلنگ ها با یکدیگر یا با قطعات فلزی خودداری کنید .

3- یکی از روش های درست نصب اتصالات شیلنگ ها را انتخاب کنید .

سازندگان حداقل شعاع مجاز خم ها وحداقل طول مجاز شیلنگ ها را در کاتالوگ مشخص می کنند . خم های تیزتر از مقادیر توصیه شده باعث کاهش فشار کاری ، عمر مفید شیلنگ ، و زمان سرویس و تعمیر آن می شود. گاهی از لوله های توری فلزی برای کنترل شعاع خمش شیلنگ ها استفاده می شود .

پارگی و خرابی شیلنگ هیدرولیک

همواره امکان پارگی ناگهانی شیلنگ وجود دارد . روی شیلنگ ها شماره ای نوشته شده است که تاریخ ساخت آن را مشخص می کند . البته پیش بینی عمر واقعی شیلنگ بسیار مشکل است زیرا عمر آن به نوع کاربرد وشرایط محیطی بستگی دارد . اما خرابی های مکرر در شیلنگ ممکن است بر اثر انتخاب ، اتصال ، ونصب نادرست باشد . شناخت این علل به طور قابل ملاحظه ای به حل مشکل کمک می کند . سازنده ی شیلنگ بهترین کسی است که می تواند با دستگاه های تست و اندازه گیری خود دلایل مختلف خرابی ها را نشان دهد .به طور خلاصه، شیلنگ واتصال آن باید خواص زیر را داشته باشد:

1- با سیال مدار سازگار باشد .

2- با فشارهای کاری سیستم و همچنین سطح فشار ضربه ی قوچ و نوسانات فشار وجریان سازگار باشد .

3- تغیرات دمایی سیال ومحیط را تحمل کند .

4- به دقت انتخاب شود ( از لحاظ اندازه ) تا افت فشار در حداقل نگه داشته شود واز تخریب ناشی از آشفتگی جریان و تولید گرما، جلوگیری کند .

5- در اتصال صحیح شیلنگ دقت شود .در صورت نیاز و توصیه تولید کننده حتما از ابزارهای مخصوص استفاده شود .

6- روش و راستای نصب شیلنگ و اتصالات آن باید به گونه ای باشد که از ایجاد خم های تیز ، تاب خوردگی ، له شدگی ، ساییدگی ، پیچ خوردگی ، ارتعاش و کشیدگی در آن جلوگیری شود . توجه داشته باشید وقتی فشار درون شیلنگ بالا می رود، طول آن تا 4% کاهش می یابد . حرکت شیلنگ باید خمشی باشد نه پیچشی .

7- مسیر عبور شیلنگ نباید از کنار قطعات مکانیکی متحرک ، اشیا و لوله های داغ ، کوره و غیره باشد . در صورت لزوم ، باید از لوله های توری فلزی یا از پوشش های محافظت کننده در برابر گرما در فواصل آن استفاده کرد

8-شرایط محیطی بر کارکرد و عمر مفید شیلنگ موثرند از قبیل : نور ماورای بنفش ، اوزون ،مواد شیمیایی ، آب نمک ، حلال ها ، سیالات خورنده و آلودگی هوا

 

دانلود مقاله  images

Leave a Response

*