شیر پروپرشنال هیدرولیک چیست؟

پروپرشنال ولو

تعریف شیر پروپرشنال:

پروپرشنال ولو هیدرولیک ولو های مهم و قدرتمندی هستند که جهت تنظیم پارامترهای فشار، سرعت، دبی و جریان سیستم مورد استفاده قرار میگیرند. این ولو ها اغلب زمانی استفاده می شود که نوسانات شدید جریان و فشار وجود داشته باشیم و امکان کنترل لحظه ای آن توسط اشخاص  وجود نداشته باشد. به همین جهت این ولو می تواند با برنامه ای دقیق تمامی خروجی های مورد انتظار را به منظور برقراری یک سیستم هیدرولیکی ایجاد نماید.

انواع ولو های پروپرشنال:

1-پروپرشنال کنترل جهت

2-پروپرشنال کنترل فشار

3-پروپرشنال کنترل جریان

نحوه عملکرد پروپرشنال ولو هیدرولیک

در پروپرشنال ولو های هیدرولیک کنترل جهت، متناسب با تغییر ولتاژ ورودی شیر علاوه بر کنترل جهت سیال، کنترل سرعت هم صورت میگیرد و به این ترتیب حرکت عملگرها تحت کنترل قرار گرفته و شروع و پایان حرکت جک به آرامی رخ می دهد. در پروپشنال ولو هیارئلیک کنترل و تنظیم فشار با دقتی بسیار بالاتر نسبت به ولو های هیدرولیک معمولی صورت میگیرد. در زمینه پروپرشنال ولو هیدرولیک کنترل جریان نیز می توان گفت که کنترل دبی خروجی با دقتی بسیار بالا صورت میگیرد.

شماتیک پروپرشنال ولو هیدرولیک 

شماتیک پروپرشنال ولو

اجزای اصلی پروپرشنال ولو هیدرولیک

1-اسپول و فنر

اسپول و فنر یکی از از اجزای اصلی پروپرشنال ولو می باشند، حرکت اسپول توسط فنر کنترل می شود و این فنر نیز مستقیماً از بوبین و کنترل کارت فرمان می گیرد. با باز و بسته شدن فنر، دریچه های پروپرشنال باز و بسته شده و ورود و خروج جریان و همچنین فشار مورد نیاز را کنترل می کند.

اسپول شیر پروپرشنال هیدرولیک مطابق شکل زیر می باشد. همانطور که مشخص است این قطعه فلزی وبه صورت استوانه ای شکل بوده و  می تواند به صورت خطی داخل شیر حرکت نماید.

اسپول پروپرشنال

روی اسپول تراش هایی هست که به کمک آنها پروپرشنال ولو قادر خواهد بود اجازه عبور یا عدم عبور سیال هیدرولیک را صادر نماید. واضح است که محل تراش خورده امکان عبور سیال را خواهد داد.

2-سلنوئید 

یکی از اجزای مهم پروپرشنال ولو هیدرولیک، سلنوئید یا بوبین است. بوبین پروپرشنال ولوهای هیدرولیک با بوبین های معمولی ولو های  دیگر کاملاً متفاوت است و انتقال دستور در این بوبین های به صورت خطی صورت نمیگیرد و مطابق با نیاز سیستم بوبین قطع و وصل میشود. با عبور جریان الکتریکی از سیم پیچ موجود در سلنوئید، پس از ایجاد میدان مغناطیسی که این میدان منجر به حرکت خطی مغزی شیر شده و به این ترتیب سلنوئید خواهد تئانست مسیر عبور سیال را باز کند یا ببندد.

شکل زیر نمونه ای از سلنوئید یک پروپشنال ولو را نشان میدهد.

سلنویید پروپرشنال ولو

 سلنوئید مورد استفاده در شیر تناسبی از نوع خاصی بوده و متناسب با شدت جریان الکتریکی عبوری از این سلنوئید نیرویی در پروپشنال ولو ایجاد می شود. جریان های الکتریکی مختلف ایجاد شده در سلنوئید خواهد توانست اسپول ولو را در موقعیت های مختلف قرار دهد؛ به این ترتیب که افزایش جریان الکتریکی باعث افزایش توان ایجاد شده در سلنوئید می شود سپس فنر بیشتر جمع شده و اسپول در پوزیشن مورد نظر قرار خواهد گرفت.

3-کنترلر کارت

تعداد زیادی از پروپرشنال ولو های هیدرولیک برای گرفتن اطلاعات و دادن خروجی های مورد انتظار نیاز به کارت پروپرشنال دارند. این کارت ها به طور مستقیم دستورات را به بوبین منتقل و با سیگنال هایی که در بوبین ایجاد میکند باعث حرکت اسپول شده و دریچه های موردنیاز را در اسلات های زمانی درست، باز و بسته می نماید. انواع کنترلر کارت های  قابل ارائه در گروه مهندسی خدمات هیدرولیک با مدیریت مهندس خانی به شرح زیر می باشد:

  • سوکت پروپرشنال  حلقه باز
  • آمپلی فایر حلقه باز
  • کارت ولو تک بوبین
  • کارت ولو دو بوبین
  • نگهدارنده کارت
  • کارت پروپرشنال

شکل زیر نمونه ای از کنترلر کارت های پروپرشنال رکسروت را نمایش میدهد:

کنترلر کارت ولو پروپرشنال

 

ABLIGH

اجزای تشکیل دهنده پروپرشنال ولو 

شکل زیر نحوه قرارگیزی اجزای یک پروپرشنال ولو در کنار یک دیگر را به نمایش گذاشته است:

اجزای تشکیل دهنده پروپرشنال ولو هیدرولیک

کاربرد های پروپرشنال ولو هیدرولیک

با توجه به این که پروپرشنال ولو های هیدرولیک از دقت بسیار بالایی برخوردار است، کاربرد های بسیار قابل توجهی در صنایع مختلف دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پرس  هیدرولیک
  2. خطوط نورد فلزات مختلف
  3. گیوتین رخم
  4. خطوط ماشین کاری
  5. صنایع نظامی مانند کنترل باله موشک، کنترل باله هواپیماهای جنگنده، کنترل لوله توپ و تانک کشتی و…

مزایای پروپرشنال ولو هیدرولیک

استفاده ازولو های پروپرشنال مزیت های بسیار زیادی در سیستم های هیدرولیک دارد.  طوری که کارهایی بر روی کاغذ امکان انجام آن ها وجود ندارد توسط این ولو ها قابل انجام خواهد بود. از جمله مزایای استفاده از این ولوها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کم کردن حجم سیستم هیدرولیک
  2. کنترل دقیق پارامترهای اصلی سیستم هیدرولیک
  3. ایجاد بازدهی بالا
  4. قطع سیستم در صورت بروز مشکل
  5. بالا بردن ایمنی سیستم

خرید و تعمیر پروپرشنال ولو های هیدرولیک

گروه صنعتی خدمات هیدرولیک با مدیریت مهندس خانی با بیش از بیست سال تجربه در زمینه تجهیزات و خدمات هیدرولیک و پنوماتیک آماده ارائه خدمات مرتبط با پروپرشنال ولوهای هیدرولیک به شما عزیزان با بالاترین کیفیت و کوتاه ترین زمان اجرا می باشد.جهت مشاوره رایگان با ما در تماس باشید.

آدرس:تهران بزرگراه آیت اله سعیدی-شهرک صنعتی چهاردانگه خیابان 21 میدان تجارت-مجتمع تجارت-پلاک 21

تلفن های تماس: 02155882749 و  09124460441