عیب یابی و رفع اشکال در سیستم های هیدرولیک

دستگاه تزریق پلاستیک

تا چندی قبل فرآیند عیب یابی و رفع اشکال در سیستم های هیدرولیک کاملا به صورت سعی و خطا انجام می شد.کارشناس سرویس و نگهداری ، بر اساس تجربه ی خود یا از روی حدس،قطعه ای را تعویض یا سرویس می کرد تا احتمالا بتواند مشکل را رفع کند . این فرآیند بسیار زمان گیر و پرهزینه بود و حتی ممکن بود مشکلات دیگری را به سیستم بیفزاید . در عین حال با خراب شدن و تعویض هر قطعه ای ، آلودگی قابل ملاحظه ای به سیستم اضافه می شد.

امروزه کارشناسان تعمیر و نگهداری با تکنیک منطقی عیب یابی به سادگی و در زمانی کوتاه می توانند اشکالات سیستم را پیدا کنند.برای استفاده از این تکنیک موارد زیر لازم است :

1- فهم و دانش درست از عملکرد تمام اجزا و بخش های سیستم.

2- وجود دیاگرام مدار کامل و به روز.هر تغییر و اصلاحی در مدار باید در دیاگرام مدار اعمال شود . بهتر است دیاگرام اصلاح شده به همراه هندبوک لازم ، لیست قطعات ، دستورالعمل های سرویس کاری و لیست قطعات یدکی موجود ، نزدیک به سیستم نگهداری شوند تا سریعا قابل دسترس باشند ( حتی در روزهای تعطیل و نیمه شب ها ) .

3-لیست قطعات شامل نام ، شماره ی کامل همه ی قطعات و نام تولیدکنندگان آنهاست.

4-دیاگرام یا فلوچارت عملیاتی سیستم شامل جزئیات ، ترتیب و توالی عملیات ، سرعت سیلندرها ، سرعت موتورها ، تنظیمات فشار شیرهای فشارشکن و شیرهای کاهنده ی فشار و غیره.

 

Leave a Response

*